Privacy verklaring diensten

Cäsar verwerkt uw persoonsgegevens zorgvuldig en in overeenstemming met de wet. Graag geven we hierover de volgende informatie.

1. Algemene beschrijving

Over Cäsar
Cäsar levert segmentatie diensten en -producten voor de mediabranche. We helpen je om data in te zetten voor je communicatie. We leveren maatwerk op het gebied van klant- en doelgroep informatie.

Ons belangrijkste product is de segmentatieapplicatie Cäsar. Met deze applicatie kun je als brand, bureau of retailer zelf je communicatieplan maken en output genereren voor campagnes. Cäsar wordt veelal gebruikt voor (Digital) Out Of Home, Online, Social en Huis-aan-Huis campagnes.

Wij maken gebruik van derde partijen bij het uitvoeren van onze dienstverlening. Een belangrijke partner is Whooz. Whooz stelt consumentendata beschikbaar, die wij gebruiken voor onze dienstverlening. Met Whooz hebben we afspraken gemaakt dat dit gebeurt conform de privacyregelgeving, hun eigen privacybeleid en de toepasselijke voorwaarden.

De Whooz consumentendata zijn niet gekoppeld aan natuurlijke personen, maar aan postcodes en aan adressen (postcode en huisnummer/toevoeging). Cäsar verwerkt in dit verband géén direct identificerende gegevens, zoals voorletters, achternaam, geboortedatum of geslacht. Evenmin verwerken we in dit kader e-mailadressen of IP-adressen. Maar indirect kunnen de segmentatiegegevens persoonsgegevens zijn, omdat ze via postcode en huisnummer herleidbaar kunnen zijn naar identificeerbare natuurlijke personen.


2. Verwerkingsverantwoordelijke
Verantwoordelijk voor de verwerking van persoonsgegevens is Cäsar B.V. (‘Cäsar’), Cäsar is gevestigd aan de Pelmolenlaan 2, 3447GW Woerden, Nederland, en ingeschreven in de Kamer van Koophandel onder nummer 68338392.

3. Welke persoonsgegevens verwerkt Cäsar

3.1 Opdrachtgeversdata
Bij de uitvoering van haar diensten ontvangt Cäsar soms gegevens van haar opdrachtgevers. Deze gegevens worden alleen gebruikt om de dienst aan de betreffende opdrachtgever te leveren. De gegevens worden niet gebruikt voor andere doeleinden en worden direct na oplevering van de Cäsar diensten, weer verwijderd.

3.2 Whooz Consumentendata
De Whooz Consumentendata is niet gekoppeld aan natuurlijke personen, maar aan postcodes en aan adressen (postcode en huisnummer/toevoeging). Indirect kunnen de segmentatiegegevens persoonsgegevens zijn, voor zover deze mede moeten worden aangemerkt als informatie over geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke personen.
De categorieën van gegevens die wij in het kader van de Whooz Consumentendata verwerken zijn de volgende:

  • Postcode, huisnummer en toevoeging;
  • Demografische kenmerken: (voorspelling van) leeftijd, gezinssamenstelling, opleidingsniveau, werksituatie;
  • Woningkenmerken: (voorspelling van) woninggebruik, woningwaarde, woning bouwkundig;
  • Verhuisinformatie, wanneer is op een adres een verhuizing waargenomen;
  • (Voorspelde) gegevens over lifestyle, mediagebruik, mentaliteit en bestedingen.


3.3 Uitsluitbestanden
Om aan haar wettelijke verplichtingen richting betrokkenen te voldoen, verwerkt Cäsar uitsluitbestanden waarin postcode en huisnummer zijn vastgelegd. Deze informatie correspondeert met adressen waar betrokkenen wonen die hebben aangegeven geen reclame boodschappen te willen ontvangen via Cäsar, adverteerders die met Cäsar samenwerken of adverteerders die zich conformeren aan de postfilter standaard die door de Reclame Code Commissie wordt beheerd.

4. Doel van en rechtsgrond voor de verwerking
Cäsar verwerkt persoonsgegevens in de eerste plaats in het kader van het aanbieden van de haar dienstverlening, gericht op het optimaliseren van communicatieplannen. Cäsar verwerkt in dat kader onder andere Opdrachtgevers data en Whooz Consumentendata. Deze data dienen te worden beschouwd als persoonsgegevens en mogen worden verwerkt voor de volgende doeleinden:

  • (Direct) marketing analyses;
  • Statistische analyses;
  • Locatieonderzoeken;
  • Doelgroepanalyses;
  • Doelgroepselecties;


De Whooz Consumentendata worden voor en door onze opdrachtgevers veelal gebruikt om door middel van analyses een beter beeld te krijgen van hun klanten, doelgroepen en marktgebieden. Op
deze manier kunnen zij, bijvoorbeeld:

  • Meer inzicht krijgen in hoe er relevanter gecommuniceerd kan worden met bestaande (groepen) klanten.
  • Selectief reclame campagnes inkopen bij exploitanten en reclame campagnes uitrollen bij die exploitanten.
  • Beter bepalen welk type winkel waar gevestigd moet worden.


De grondslag die Cäsar hanteert voor de verwerking in het kader van de eigen dienstverlening is gerechtvaardigd belang. Cäsar heeft een gerechtvaardigd belang bij het aanbieden van onze producten en diensten en onze afnemers hebben het gerechtvaardigde belang van om op basis van deze producten hun marketinginspanningen te kunnen segmenteren en optimaliseren.
De afweging die Cäsar hiervoor heeft gemaakt is gebaseerd op drie elementen:


4.1 Is de verwerking gerechtvaardigd? Voor wat betreft marketingtoepassingen denkt Cäsar dat adverteerders zo min mogelijk reclame zouden moeten sturen en slechts selectief zouden moeten adverteren. Iemand die buiten de doelgroep van een adverteerder valt, zou daar bij voorkeur geen reclame van moeten ontvangen, zo vindt Cäsar. De gemodelleerde informatie van Whooz draagt bij aan de selectiemogelijkheden van adverteerders. Zonder deze informatie (die geen contactgegevens zoals naam, e-mailadres, geslacht, geboortedatum of cookie bevat) zou de selectie moeilijk te realiseren zijn, en zou daarmee de negatieve impact van adverteren op de
samenleving in diverse opzichten worden vergroot. Om deze reden heeft onder andere ook de Europese commissie in algemene zin besloten dat voor communicatie met klanten en direct marketing de grondslag gerechtvaardigd belang passen. (zie https://tinyurl.com/mr47bfu2)


4.2 Is het voor de doelen die worden nagestreefd noodzakelijk de gegevens te verwerken? In de dienstverlening van Cäsar worden persoonsgegevens verwerkt voor analyse doeleinden en om selectief reclame boodschappen te versturen. Cäsar heeft hiervoor een actief data minimalisatiebeleid waarbij alleen gegevens worden verwerkt die voor dit doel noodzakelijk zijn. Dat zijn de gemodelleerde informatie van Whooz en indien vereist, postcode en
huisnummer van klanten van opdrachtgevers en uitsluitbestanden (o.a. postfilter). Dit zijn de minimale gegevens die noodzakelijk zijn om de doelen van Cäsar en haar opdrachtgevers (genoemd bij 1.) te realiseren.


4.3 Welke belangen van betrokkenen worden geraakt? Waar de dienstverlening van Cäsar betrekking heeft op gebieden of locatieplanning is geen negatieve impact op individuele betrokkenen. In de context van marketing communicatie is het voornaamste effect dat individuele betrokkenen kunnen ervaren dat zij buiten een campagne selectie vallen en dus een reclame uiting niet ontvangen. Dat ervaren betrokkenen niet als een nadeel. De gegevens van Cäsar / Whooz mogen niet worden gebruikt voor geautomatiseerde besluitvorming zoals bedoeld in artikel 22 AVG, waaraan rechtsgevolgen voor betrokkenen zijn verbonden of die hen anderszins in
aanmerkelijke mate treft.


In algemene zin weegt het gerechtvaardigde belang van Cäsar en haar afnemers dus op tegen het belang en de fundamentele rechten en vrijheden van de betrokkenen bij de verwerking omdat de gevolgen van de verwerkingen door Cäsar en haar afnemers voor de betrokkenen over het algemeen gering zijn. In bepaalde gevallen kunnen gevolgen juist positief zijn, bijvoorbeeld wanneer op basis van de verwerking van persoonsgegevens communicatieplannen en/of diensten worden gecreëerd die beter aansluiten op de behoefte van de persoon. Voor zover deze persoonsgegevens vervolgens door afnemers van Cäsar worden verwerkt zullen deze afnemers daar zelf ook een verwerkingsgrondslag voor moeten hebben.


5. Ontvangers van de persoonsgegevens
De persoonsgegevens die door Cäsar worden verwerkt, worden toegepast door en voor opdrachtgevers van Cäsar, met name Mediabureaus, Goede doelen en Retail organisaties. Zij hebben
zich middels een contract moeten committeren aan onze eisen en doelen waarvoor onze gegevens mogen worden gebruikt. Gegevens kunnen ook worden geleverd aan of verwerkt door aan Cäsar gelieerde ondernemingen, ter ondersteuning van de activiteiten van Cäsar of juist ten behoeve van hun afnemers.

6. Doorgifte van persoonsgegevens buiten de Europese Unie
Cäsar verstrekt geen persoonsgegevens aan derden buiten de Europese Economische Ruimte.


7. Bewaartermijn
Wij bewaren uw gegevens niet langer dan noodzakelijk is met het oog op de onder 4 genoemde doeleinden.

Persoonsgegevens worden niet langer bewaard dan noodzakelijk is voor de doeleinden waarvoor zij zijn verzameld of worden gebruikt. Cäsar zal de persoonsgegevens na het verlopen van de bewaartermijn vernietigen.

  • Klantdata wordt direct verwijderd na uitvoering van de analyse
  • AW selecties. De bewaartermijn hiervoor is een half jaar. Dit omdat opdrachtgevers soms willen terugkijken naar hoe het ontstaan is
  • Uitsluitbestanden: Zolang de dienstverlening
  • Backups conform de bewaartermijnen van de hosting partij.


8. Beveiliging van persoonsgegevens
Cäsar draagt zorg voor een goed beveiligingsniveau en neemt passende technische en organisatorische maatregelen om persoonsgegevens te beveiligen tegen verlies of tegen enige vorm van onrechtmatige verwerking overeenkomstig de AVG, in het bijzonder artikel 32.
Cäsar maakt gebruik van een ICT dienstverlener die haar persoonsgegevens beveiligt overeenkomstig ISO 27001:2019 (Informatiebeveiliging). De ICT dienstverlener is ook gecertificeerd op basis van
deze normeringen.


9. Uw rechten
U hebt het recht om Cäsar te verzoeken om inzage in uw gegevens. Indien de gegevens onjuist, onvolledig of niet relevant zijn hebt u het recht om wijziging of aanvulling ervan te verzoeken. Ook hebt u
het recht om bezwaar te maken tegen de verwerking en om Cäsar te verzoeken om de gegevens te wissen. Cäsar werkt te allen tijde mee aan dergelijke verzoeken en zal waar het de Whooz consumentendata betreft, daarnaast ook Whooz informeren over uw verzoek.
Indien u gebruik wilt maken van uw hiervoor genoemde rechten kunt u contact opnemen met Cäsar per brief of e-mail via de hieronder genoemde contactgegevens. Cäsar neemt een besluit op uw
verzoek binnen vier weken. U hebt daarnaast het recht om een klacht in te dienen bij de toezichthoudende autoriteit. De bevoegde toezichthoudende autoriteit
is de Autoriteit Persoonsgegevens (www.autoriteitpersoonsgegevens.nl).


10. Wijzigingen
Cäsar houdt zich het recht voor te allen tijde wijzigingen aan te brengen in deze privacyverklaring overeenkomstig geldende weten regelgeving. Controleer daarom deze webpagina van tijd tot tijd om te zien of er veranderingen zijn opgetreden.


11. Contact
Voor vragen of opmerkingen over de verwerking van uw persoonsgegevens, en om gebruik te maken van uw hierboven genoemde rechten, kunt u contact opnemen met Cäsar via:
Pelmolenlaan 2, 3447 GW Woerden
+31(0)85 - 0604 999
info@casar.nl
www.casar.nl